Nie bądź jak żachwa – ruszaj się!

Nie bądź jak żachwa – ruszaj się!

Gdy się ruszamy, najbardziej powiększa się część mózgu, zwana hipokampem. Odpowiada on, m.in. za pamięć i uczenie się. To odkrycie tak wstrząsnęło badaczami, że sami zaczęli biegać spacerować codziennie. Zwłaszcza, że okazało się też, że dzięki ćwiczeniom powiększa się również kora przedczołowa, dzięki której lepiej przewidujemy, wyciągamy wnioski, podejmujemy decyzje a zmniejsza nam się impulsywność.

Wdzięczność dla najmłodszych

Wdzięczność dla najmłodszych

Wietnamskie przysłowie brzmi:, „Kiedy jesz owoc pomyśl o osobie, która zasadziła drzewo”. Chciałabym dzisiaj zaprosić do zabawy o wdzięczności na słodko. Chciałabym otworzyć rozmowy o życzliwości i naszej współzależności z innymi ludźmi, zwierzętami i przyrodą. Potrzebujemy: małe miseczki z kilkoma rodzynkami, albo innymi smakołykami, które dziecko lubi.

Uważność

Uważność

Podobno z uważnością jest jak z zabawką matrioszką. Pod każdą warstwą kryje się kolejna. Coraz liczniejsze badania naukowe wskazują uważność, jako źródło przydatnych umiejętności życiowych. Wspólne z dziećmi zabawy pozwalają mózgowi tworzyć optymalną siatkę połączeń neuronalnych, co prowadzi do rozwoju wyższych funkcji poznawczych w korze mózgowej.

Dbajmy o oczy

Dbajmy o oczy

Co, m. in. zarzucano szkole w czasach „przed wirusem”? Że nadmiernie obciąża u dzieci zmysł wzroku i słuchu. Że w szkole za mało jest aktywności ruchowej. A w domu za dużo siedzenia przed ekranem laptopa, tableta czy komórki a za mało jest swobodnej zabawy na świeżym powietrzu. I co? Przyszedł wirus i wszystko się zmieniło.

Izolacja

Izolacja

Wirus zburzył nasze
przyzwyczajenia, schematy, nawyki. Inne rzeczy mają znaczenie. Inaczej też reagujemy na znane sytuacje. Znany cytat Marka Aureliusza: „Panie, daj
mi cierpliwość, abym umiał znieść to, czego zmienić nie mogę;
daj mi odwagę, abym umiał konsekwentnie i wytrwale dążyć do
zmiany tego, co zmienić mogę; i daj mi mądrość, abym umiał
odróżnić jedno od drugiego” nabiera większego znaczenia.